מערכות סולאריות צפות

במדינת ישראל ישנם מאגרי מים רבים. מאגרים אלו מיועדים בעיקר לניקוז מי שפכים, לבריכות דגים או כמי השקיה. המאגרים חולשים על שטחים גדולים, ולכן ניתן לנצלם לטובת הפקת אנרגיה חשמלית באמצעות המרה של קרינת השמש.

כיצד עובדת מערכת צפה?

אנחנו רגילים לשמוע אודות התקנת מערכת סולארית על גגות או בחיבור קרקעי, אך פיתוח טכנולוגי מתקדם מאפשר למעשה להתקין מערכת פוטו וולטאית גם על גבי מים. מערכות סולאריות צפות מותקנות בדרך כלל על מאגרי מים טבעיים או מעשה ידי אדם. המערכת מורכבת ממערכת הצפה, וממערכת תמיכה לפאנלים ולממירים, תוך התחשבות באזור ובמשתנים שונים.

מהם היתרונות של מערכות צפות?

למערכת סולארית צפה, ישנם יתרונות רבים וביניהם:

  • ניצול שטח קיים להפקת אנרגיה חשמלית בכמות גבוהה, כאשר הפאנלים ניתנים לכוונון לצורת קליטה מירבית של קרני השמש במהלך היום.
  • הקטנת אחוזי אידוי המים מן המאגר, בזכות כיסוי הפאנלים ועל ידי כך סיוע לחיסכון במים.
  • התקנה פשוטה של מערכת סולארית וחיסכון בהוצאות האחזקה.
  • המערכת יעילה גם כאשר יש ירידה במפלס המים במאגר וגם כאשר הוא ריק לחלוטין.
  • צמצום הפגיעה באיכות הסביבה באמצעות הפקת חשמל בדרך “ירוקה”.
  • כאשר מדובר בהתקנה של מערכות סולאריות צפות, כלומר מערכות המותקנות על פני מאגרי מים או דפנות מאגרים, יש אפשרות לחסוך בהוצאות ההתקנה ולהחזיר את ההשקעה תוך זמן קצר יחסית.

ככל שאנרגיה סולארית הופכת להיות יותר ויותר זולה, נגישה ושכיחה ברחבי העולם, טכנולוגיות חדשות ושיטות ההתקנה יצירתיות, הולכות ומתפתחות.

באופן ספציפי, מערכת סולארית צפה הופכת להיות נישה תחרותית ממשית בשוק השמש, המציעה חלופה מבוססת מים לחלופה המסורתית המותקנת על הקרקע ועל גגות המבנים.

איך מתקינים מערכות סולאריות צפות?

ההתקנה פשוטה יחסית. תחילה מרכיבים את מערכת ההצפה, לאחר מכן מחברים את הפאנלים וכל המבנה פשוט נדחף או נגרר לתוך המים. עוגנים מותקנים על המערכת היקפית או בתחתיתו של מאגר המים שבו המערכת מותקנת.
המבנה הצף מעוגן באמצעות קווי עגינה, אשר ניתנים להתאמה לתנודות ברמת המים.

המערכת כולה צריכה להיות מתוכננת לעמוד בפני סיכונים סביבתיים ארוכי טווח, כגון גשם, שלג ותנאי רוח, לחות ומליחות. כל הרכיבים החשמליים חייבים להיות חזקים מספיק לתנאי רוח אינטנסיביים, כמו גם עמידים למים ולאבק, ויכולים לתפקד בצורה אמינה בטמפרטורות קיצוניות.

מהירות הפריסה היא גם אחד היתרונות הגדולים של מערכת צפה, המבטיחה יישום מהיר. בשל פשטות ההתקנה, שימוש בעבודה המקומית מאפשרת ליזמים לתרום בחזרה לקהילה המקומית. יתר על כן, הנראות הנמוכה של מערכות אלה על פני מאגרי מים גדולים ללא השפעה ויזואלית ממשית מהווה פתרון ידידותי לסביבה, עם הפרעת קרקע מוגבלת במהלך ההתקנה.
אין עבודות בנין, טרסות, שימוש בציוד כבד או הסרת צמחייה במהלך ההתקנה.

מערכות סולאריות צפות

יישומים בשוק

ניתן להתקין מערכות פוטו-וולטאיות צפות לצריכה עצמית על-ידי גורמים פרטיים או ציבוריים לצורך קיזוז צרכי החשמל שלהם באתר (למשל, משאבות, אוורור, מפעלים, מחסנים מקוררים וכד’) ובאתרים מרוחקים.

אף על פי שמאגרי מים מלאכותיים מייצגים הזדמנות אידיאלית לניצול קרני השמש, רוב המאגרים נמצאים בבעלות גופים ציבוריים, מה שיכול להפוך את התהליך לאיטי ומסורבל יותר – אך אין סיבה שפרויקט מסוג זה יתקדם באופן אחר מכל פרויקט פוטו וולטאי אחר במבני הרשויות.

היכן זה מתאים?

מתקן סולארי צף מתאים לצרכים של תעשיות רבות, ויישומי שוק חדשים עבור מערכות אלה מתעוררים מדי יום.

מתקן סולארי על המים אידיאלי לתעשיות עתירות אנרגיה ומים, כגון מתקני טיהור מים ומתקני טיפול בשפכים.
בכל מקום שבו השמירה על הקרקע מהווה אינטרס מהותי, הן בהיבט הנופי והן בהיבט החקלאי, ניתן לשלב את המשטחים הסולאריים הצפים, עם מאגרי ההשקיה וגידול דגים, עם יתרון נוסף של הגבלת אידוי המים.

יש גם הזדמנויות בתעשיית הכרייה, שם מחצבות ישנות ובורות כרייה משאירים משטחי מים אדירים לאחר הפקת חומר.

כאן, המערכת הסולארית הצפה, מספקת פתרון טוב עבור שניהם – שיקום האתר מחד, ומענה לביקוש האנרגיה המתמשכת מפעילות בקרבת מקום. הסינרגיה בין סכרים הידרואלקטריים לבין מערכות סולאריות צפות מדברת בעד עצמה, כאשר אנרגיה סולארית יכולה להגביר את הייצור במהלך היום, וכאשר אגירת המים אפשרית, ניתן לייצר יותר אנרגיה הידרואלקטרית בזמן שיא הביקוש.

בניגוד לאמונה הרווחת, יעילות הפאנל הסולארי יורדת ככל שהטמפרטורה עולה. טמפרטורת המים נמוכה מזו של הקרקע או האוויר, ותנועת הרוח מקררת את הפאנלים הסולאריים, הכבלים ורכיבי החשמל השונים.

מערכות צפות מבטיחות תוחלת חיים ארוכה יותר – לוחות החשמל והכבלים בדרך כלל לא סובלים מהתחממות יתר, בניגוד להתקנתם על הגג.

מערכות צפות ירוקות

קיימות תפיסות מוטעות, הנוטות לחשוב שמערכות סולאריות צפות יהיו בעלות השפעות שליליות על הסביבה. למעשה, בפועל, המערכות הסולאריות בעלות השפעה נייטרלית או חיובית על גופי המים עליהם הן מותקנות. החומרים מהם עשויות המערכות אינם מזיקים לסביבה, ויותר מזה  – מערכות צפות מעשה ידי אדם על מאגרי מים יכול להועיל לחיים הימיים בתוך המאגרים, מבחינת הגבלת צמיחת האצות. 

יתר על כן, ההצללה מהמודולים במערכת, מספקת מקלט טבעי למינים שונים של בעלי חיים.
למרבה הצער, תפיסות מוטעות נוספות גורסות, כי מערכת סולארית צפה מורכבת ומסורבלת מבחינת התקנה וטכנולוגיה.

מדינות המבקשות להגן על מקורות המים שלהן ימצאו גם סינרגיות בין מערכות צפות לבין תכניות השימור שלהן, שכן כיסוי של מאגרי מים עם מודולים פוטו-וולטאיים מקטין את האידוי וצמיחת האצות כתוצאה מהקטנת חשיפת המים לקרני השמש.

חלק מהמערכות המשתמשות בפלסטיק HDPE הן 100% ניתנות למחזור אחרי פירוק, המאגרים נשארים כפי שהיו לפני הפיתוח של המתקן הסולארי, ללא השפעה ישירה על ערך הנכס.

למעשה, הפריסה עצמה של המערכת היא פשוטה למדי – עם הטכנולוגיה והשיטה הנכונה, מבנה פוטו וולטאי צף הינו קל ויעיל.
יתרה מזאת, אתר פוטו וולטאי צף שנמצא בקרבת תשתית חיבור לרשת, הופך את הפריסה לחסכונית אף יותר.

האם זה בטוח?

אינטואיטיבית, חשמל ומים לא הולכים יחד. יחד עם זאת, מתקנים פוטו וולטאיים צפים חשמליים בטוחים לחלוטין יושמו על עשרות מרינות, מאגרים, סירות ובתי מגורים צפים, כמו גם בסביבות מים אחרות.
הציוד, ההפעלה והתחזוקה הינם עמידים ובטוחים, ובעלי המערכות הצפות נהנים מחסכון משמעותי.

שלל יתרונות

המערכות הצפות נפוצות בעולם כולו, ועלותן הולכת וקטנה, עם התפתחות הטכנולוגיה, כך שהן זוכות לרווחיות במדינות רבות ברחבי העולם.

מתקנים סולאריים צפים ניתנים למימון בקלות במקומות רבים, ונהנים מאותן אפשרויות מימון של המערכות הסולאריות המסורתיות, כגון הסכמי רכישת חשמל, חכירות והלוואות בנקאיות.

מערכת סולארית צפה

עם זאת, כמו בכל טכנולוגיה חדשה, יהיו מספר חלוצים בתחום שיפרצו את הדרך לביצוע ומימון מערכות אלו, בעוד אחרים יתמקדו במערכות המסורתיות, וימתינו לשוק הסולארי הצף להוכיח את עצמו לפני שישקיעו גם בכך.

עם הזמן, יהיה ברור יותר ויותר, כי פרויקטים אלו הם לטווח ארוך, ומהווים השקעות מצוינות בסיכון נמוך.

המשוכה הראשונה שיש לעבור הינה האמון במערכות מסוג זה. החששות לפני פרויקט חלוצי מסוג זה הם מובנים לאור הטכנולוגיה החדשנית, אך חששות אלו מתפרקים במהירות, במיוחד לאחר התקנת פיילוט באזור.

כמה מילים עלינו

חברת גולן סולאר היא חברה המתמחה בייעוץ וניהול פרויקטים בתחום אנרגיה סולארית. החברה מלווה את הלקוח בכל שלבי התהליך, כולל שלב אפיון המערכת, התאמה לצרכים של בעל הנכס, כתיבת מפרט, ביצוע מכרזים בין החברות הפועלות בתחום ופיקוח על ההתקנה בשטח.

החברה מכירה היטב את השחקנים הראשיים בתחום ובין לקוחותיה ניתן למצוא קיבוצים רבים, חברות דלק, לקוחות מסחריים ופרטיים.

להובלת תכנון והתקנה של מערכת סולארית צפה על המים, אתם זקוקים לייעוץ וליווי של חברה מקצועית בעלת ניסיון בתחום. גולן סולאר היא הכתובת המתאימה לקבלת מידע מלא אודות פעולת המערכת ויתרונותיה הרבים.

אם אתם מעוניינים לקבל מידע אודות התקנת מערכות סולאריות צפות, נשמח לספק לכם ייעוץ וליווי מקצועיים. פנו עוד היום לשירות הלקוחות שלנו ונדאג לתת לכם מידע מלא.

לסיכום

המתקנים הפוטו וולטאיים הצפים הינם נישה צעירה, הממנפת אתגר נוסף, ומגלה יצירתיות ויעילות על ידי החברות המגלות רקורד מוכח. אתגרים אלו בוודאי יפתרו עם צמיחת הענף, ומדובר בעניין של זמן בלבד עד שמערכות צפות יהיו מוכרות כאחד הפתרונות היעילים ביותר למעבר העולמי לאנרגיה נקייה.

חברת גולן סולאר מייעצת ומובילה פרויקטים לתכנון והתקנת מערכות צפות המאפשרות ניצול של קרני השמש לטובת ייצור אנרגיה חשמלית בכמות גבוהה, במינימום השקעה, ובניצול שטח פני המים.

לפוסטים נוספים

לפני שאתה יוצא

כדאי שתבדוק מה הגג שלך יכול לעשות בשבילך

זה פשוט! הזן את גודל המערכת וקבל במייל את התעריף וההכנסה השנתית הצפויה